torsdag 22 maj 2008

Safe Area Goražde av Joe Sacco

Jag läste klart Safe Area Goražde av Joe Sacco igår och det är ett seriealbum jag varmt kan rekommendera.

Handlingen är kriget i Jugoslavien i allmänhet och FN-"säkrade" Goražde i synnerhet. Eller annorlunda uttryckt så handlar det om de personer Sacco mötte i Goražde när han var där i krigets slutskede 1995 och dessas historier.

Det jag minns av kriget är Köttgrottornas låt "Bosnien" och att det visade sig att Carl Bildt kunde känna empati. Sedan kom det ju fram i efterhand en del om massgravar och skit, men jag kan inte säga att jag vetat så mycket om vad som hände. Kanske är det så att jag omedvetet "stänger av" när det blir för jobbigt, eller så var mediabevakningen inte så bra, jag vet inte...

Det må vara hur det vill med den saken, nu vet jag i alla fall.
Nu ska jag sätta tänderna i Palestine och The Fixer och sen får jag väl göra nya inköp :)

Jo förresten, jag fick en väldans lust att besöka området. Får kolla upp om det går några Go-turneringar, fast hinns väl inte med förrän tidigast nästa år...

Inga kommentarer: