tisdag 27 maj 2008

Nära döden-upplevelse

Jag hatar att handla kläder. Speciellt skor.
För ca 20 år sedan bröt jag foten i en klättringsolycka (leden "6:ans kamin" i Häggsta om nån bryr sig) och sedan dess har jag två skruvar i foten.

Idag var jag på väg uppför trappan till bussen hem vid Gullmarsplan. Jag höll mig, som sig bör, till höger; samtidigt var det en hord sönderstressade mongon på väg nedför samma trappa.
Halvvägs upp möter jag en pensionär med krycka och stor kasse (antagligen hade de rea på kattmat i Farsta idag).
För att komma vidare var jag alltså tvungen att lämna högersidan och hamnade mitt i horden av idioter på väg ned. Jag fick stå stilla medan panschisen sniglade sig nedåt, för puckona fattade inte att en 40-åring kan röra sig snabbare än en halt 90-åring utan stod och hindrade mig så gott de kunde från att ta mig framåt.
Det varade i några sekunder, tills en inavlad jävel trängde sig förbi och därmed gav mig en rejäl knuff.

Eftersom min högra sko har en så snedgången klack att högra delen helt enhelt inte finns kvar (jag nöter högerstor med skaft så p.g.a. skruvarna och jag har fortfarande vinterskorna på eftersom jag har inte har handlat sommarskor än) är jag inte så stadig om jag får en knuff i vänstersidan.

Där höll det på att bli en saftig tackling av panschis med antaglig följd att hon gjort en dykning med huvet rätt ned i trappbetongen med mig efter på rygg med huvet in i hennes ryggrad.

Men jag lyckades missa tanten med en halv millimeter eller så och nöjde mig med att tackla ledstången. Den gick ju bra att greppa så jag trillade inte ens omkull.

Vafan klagar jag för då?

Inga kommentarer: