fredag 19 december 2008

Åka buss

För några dagar sedan, när jag åkte till jobbet så råkade jag se att chauffören satt och knöt nävarna och spände liksom hela överkroppen i ilska på ett sätt som man kan se en del m.e.m. utslagna göra ibland, de senare brukar ofta svära och förbanna nånting för sig själva men det gjorde inte busschauffören. Men jag undrar ändå om den resan var helt säker.

Jag förundras ofta över busschaufförernas körstil. Det är väldigt mycket gasa och tvärbromsa.

Och detta att köra i full fart fram till ett långsamåkande fordon och sen bromsa och vänta på en lucka i vänsterfilen i stället för att byta fil i god tid. Det blir dessutom så att bilarna efter luckan, när väl bussen lyckas köra om, måste bromsa eftersom bussen inte kan accellerera så snabbt.

Och när det är en påfart framöver, varför inte byta till vänsterfil, om där finns plats, lite innan bilen som ska upp på motorvägen kommer puttrande? Nej antingen köra på och tvinga bilen att tvärbromsa eller att själv tvärbromsa och släppa fram den (inte sällan både och!) verkar vara busschaufförens melodi.

Nu är det inte bara busschaufförer som kör som om de inte tänkte, men man kunde ju tycka att de skulle vara lite mer proffsiga än medelbilisten, jag menar de får väl nån slags utbildning, mer än hur man kör tungt och stort fordon samt hur man tar betalt?

Sedan undrar jag varför vissa busschaufförer hatar bussfiler; ligger kvar i "vanliga" filen fast det är tomt i bussfilen och hellre sänker farten än byter till filen som borde vara den naturliga för en buss.

I morgon åker jag till Kina, där de uppenbarligen utbildar alla slags fordonsförare på ett hmm annorlunda sätt än här...

Inga kommentarer: