söndag 21 december 2008

Jetlaggad i Kina

Jahapp, då var man i tjing-tjång-and igen. Kul, kul, men...

Taxin som tog mig till Hotellet körde till fel hotell och det tog ett tag att lista ut för föraren fattade inte vad jag menade när jag ville ha tillbaka kartan till det, som praktiskt nog var hophäftad med bokningsbekräftelsen.
Eller, efter 15 minuters käbblande och jag fått jag vet inte hur många varianter av kvitton så hämtade hans fru en engelskpratande (nåja) person från hotellet och när han väl förstod vad jag ville ha så hävdade han bestämt att jag redan fått den.
Man orkar bara så länge så jag gav upp och hade naturligtvis stora problem med incheckningen. Till slut fick jag låna en dator och kunde visa dem ett mail och ja fel hotell, men jag fick en ok deal, la till 40 bupp om dan och fick ett lite bättre rum.

Det var -12 grader i Beijing och det var nog smart av mig att planera in lite extratid för strul för planet från Köpenhamn var en timme försent och terminalerna var ganska avsides från varandra, plus att incheckningen pluggades igen totalt av ett tiotal Kineser före mig som lyckades få bagaget i varandras namn (om jag förstod rätt), ibland ska man inte ta kortaste kön helt enkelt.

Här i Xi'an är det nog -10 eller så, men sen när stoppar såna fjollkylgrader en viking?

1 kommentar:

Boywing sa...

Så mycket av det som kunde strula gjorde det också? Du har med dig allt bagage iaf? :)
Ibland är det bra att kunna språket, eller ha med sig någon som kan språket... ;)