torsdag 14 augusti 2008

Visumproblem inför EGC (sent, jag vet)

Nedan ett brev vi fick med anledning av att en visumansökan för ett av de kinesiska proffsen nekades.

Ärende: Re: Visum för Sun Yuan

Enligt praxis faställd av Migrationsverket
vad gäller kinesiska unga, ogifta utan arbete ( t ex studenter) som
inte ska besöka nära släkting, ska det finnas en anglägenhetsgrad i besöket.
Med anglägenhetsgrad menas då inte att delta i en turnering för sälskapsspe.
Vidare är det ett plus om dom tidigare rest, och med det menas i Schengenområdet.
Tyvärr kan jag inte gå in mer i detta enskilda ärende men hoppas att du
fått svar på dina frågor ändå.


Med vänlig hälsning

Maria Bodsunder

Svenska General Konsulatet i Shanghai


Eftersom han arbetar som lärare (vilket vi påpekat för dem) känns argumenten aningen konstiga, jag antar att de bara är illvilliga och/eller inkompetenta.
Vi påpekade också att EGC knappast kan kallas "en turnering för sälskapsspe" (även om man stavar korrekt), det vore lite som att kalla en hockeymatch för en lek eller nåt...

3 kommentarer:

Boywing sa...

Kanske skulle vi hjälpt till mer och förklarat för Migrationsverket så de förstod.

mohsart sa...

Du kan få hela konversationen om du vill, Henric förklarade väldigt tydligt...

Peter sa...

.. och flera gånger.

Det är riktigt konstigt faktiskt, det enda jag kan tänka mig är att handläggaren i fråga är ny och att det på något vis har gått prestige i ärendet.

Henric gjorde verkligen en kämparinsats i det här ärendet och jag kan inte säga annat än att jag inte direkt är stolt över den "svenska öppenheten" när det gäller den mängd förklaringar vi har fått i ärendet. Det var ett nej och "vi hänvisar till policyn". Jag kan förstå att man inte kan hålla på och svara på alla brev som innehåller klagomål - men de måste ju ändå läsas; har man läst dem så har jag svårt att förstå hur man åtminstonde inte har svarat på några av Henrics argument - åtminstonde med ett "beslutet har andra grunder".