torsdag 28 oktober 2010

De/dem/dom

Hamnade i en fruktansvärt konstig diskussion där min antagonist menade att "de" används i vanliga muntliga diskussioner istf "dom".
Det handlade om nyttan av att lära ut skillnaden mellan "de" och "dem" för invandrare.

Jag misstänker att det kanske var hans dialekt som gör att han säger de när sörlänningar säger dom, annars har jag ingen som helst förståelse.

Utom i Finland säger väl ingen de och dem, det är ju skriftspråk, inte talspråk?

Detta kommer fö av att min flickvän från Kina försöker lära sig svenska och jag finner det nog svårt att få henne att förstå att tex "sig" ska uttalas "sej" utan att hon ska behöva lära sig skillnaden mellan de och dem, där de flesta under 20 skriver fel (men uttalar rätt). Använd "dom" som är accepterat av språknämnden för FAN.

Inga kommentarer: